Börja plugga

Var du än är i livet har du säkert någon gång tänkt – “Jag kanske borde börja plugga?”. Och du är långt ifrån ensam. I dag har 44 procent av Sveriges befolkning i åldern 25-64 år läst vidare efter gymnasiet. Anledningarna till varför man gör det är många. Att byta karriär, kompetensutveckla sig inom sitt befintliga jobb eller kanske starta en egen verksamhet eller hobby. En av fördelarna med att börja plugga på distans hos Distansinstitutet är att du kan börja direkt! 

Säga upp sig och börja plugga?

Att ta beslutet att ta tjänstledigt eller säga upp sig för att börja plugga är för de allra flesta ett väldigt stort steg att ta. Det betyder inkomstbortfall och ofta CSN-lån som ska betalas tillbaka. 

Du kan faktiskt studera utan att behöva säga upp dig. Det finns alternativ till den traditionella utbildningsvägen. Genom att börja plugga på distans och läsa en distansutbildning på Distansinstitutet kan du fortsätta att jobba och plugga samtidigt. Allt som krävs är bra planering och tydliga mål.

Börja plugga igen

Om du pluggat tidigare vet du ju vad det innebär. Har du t.ex. studerat på universitet eller högskola så är du förmodligen van att studera i grupp och ta in väldigt mycket information. Om du läst en yrkesutbildning är du säkert van vid ett lite högre tempo och en intensivare utbildningsperiod. 

Om du önskar större frihet och flexibilitet i dina studier kanske en utbildning på distans skulle passa dig.

Att börja plugga efter 30

Tidigare har det varit en lite högre tröskel för många att börja plugga och omskola eller vidareutveckla sig vid en senare ålder. Man hängde helt enkelt kvar vid sin anställning och arbetade mycket längre på samma arbetsplats än idag och därmed var inte behovet av kompetensutveckling lika stort. Idag är är rörligheten på arbetsmarknaden mycket större och en arbetsgivare ifrågasätter inte ditt CV på samma sätt som tidigare om du varit anställd på flera olika företag. Snarare ses det som en tillgång och ett personligt driv. Yrkesutbildningar och distansutbildningar gör att ålder blir en sekundär parameter och fokus ligger istället på lärandet och utvecklandet. 

Dela artikeln: