En coach hjälper människor att skapa bestående förändring och utveckling genom effektiv kommunikation. Här berättar vi mer om vad en coach gör, och i sluten av artikeln berättar Lena om sin erfarenhet av arbetet som coach.
Vad gör en coach?
En coachs främsta uppgift är att stötta personer till att själv finna svar och vägar till utveckling och förändring. En coach fokuserar på nutid och framtid för att definiera och uppnå privata och yrkesmässiga mål för sina klienter till skillnad från en terapeut som i större utsträckning fokuserar på dåtid för att hitta mönster i beteenden hos sina klienter.
Vad är coaching?
Coach, som är lånat från det engelska ordet för buss, har ett ursprung från ungerskans kocsi. Kocsi betyder en speciell vagn från en by som heter Kocs. Byn var känd för att tillverka välgjorda vagnar, som fraktade människor från en plats till en annan. Detta liknar det arbete vi idag kallar för coaching – att ta en människa från en nuvarande plats till en önskad plats och hur man tar sig an eventuella hinder på vägen.
Det finns coacher inom en mängd olika områden, där vi nedan listar några exempel:
- Ledarskapscoach
- Dejtingcoach
- Jobbcoach
- Livscoach
- Karriärcoach
- Projektcoach
- Relationscoach
- Medarbetarcoach
- Motivationscoach
- Samtalscoach
- Stresscoach
- Träningscoach
- Teamcoach
En del coacher har en expert- eller rådgivaroll som snarare innebär att coach är mer av en titel än att man använder sig av coaching som metod. De som istället jobbar med coaching arbetar helt med fokus på klienten och hur denne ska växa och bli sitt bästa jag, i den situationen de befinner sig i. Den förstnämnda varianten förlitar sig alltså mer på sin kunskap i ett visst område, och hur man kan rådgiva klienten inom detta, medan den andra kan jobba inom en mängd områden och inte alls är beroende av egen kompetens inom det specifika ämnet.
Bra egenskaper att ha som coach
För att vara en bra coach krävs det att du ser och förstår människor, samt att du har bra tålamod. Det första steget är att lyckas hitta ett nuläge och vilken situation klienten eller teamet befinner sig vid start, samt vart man önskar nå. Därefter är det coachens uppgift att hjälpa klienten att själv komma på lösningen, vilket kommer göra att lösningen känns mer nåbar och realistisk. Utöver detta är det bra att ha följande egenskaper:
- Nyfikenhet
- Uppmuntrande
- Förmågan att se saker från olika perspektiv
- Lyhörd
- Kunna ställa “rätt” frågor som får klienten att själv tänka till
- Tålamod
- Vara närvarande i stunden
Vad tjänar en coach?
Din lön som coach beror på en rad olika faktorer, så som utbildning och tidigare erfarenhet och vilken typ av coach du är. Enligt Yrkeskollen ligger löneläget för coacher på ett genomsnitt av 33 200 kronor per månad före skatt. Kvinnor tjänar i snitt 33500 kronor i yrket medan männens medellön ligger på 32600 kronor. Siffran är ett genomsnitt och inkluderar alla kön, åldrar, utbildningsbakgrunder och sektorer. Observera att lönen kan variera stort beroende på vilken arbetsgivare du arbetar för, i vilken region du jobbar och huruvida arbetsgivaren använder sig av individuell lönesättning. Se Yrkeskollen.se för mer detaljerad lönestatistik.
Utbilda dig till coach
Jabob Hellberg är ansvarig för Distansinstitutets utbildning till samtalscoach. Han har 25 års erfarenhet som coach, föreläsare och utbildare och driver den framgångsrika podcasten The Life Coach. En unik fördel med denna utbildning är att du får alla verktyg från ax till limpa för att kunna starta din egen coachingverksamhet.
En yrkesverksam coach berättar
Lena jobbade tidigare som förskollärare men har alltid varit intresserad av människors mående. Idag driver hon en egen verksamhet inom hälsa och samtalscoaching, och genomför bland annat massage och hälsosamtal med sina kunder. “Att hjälpa andra få insikter om sig själva är så värdefullt!” Säger Lena.
Namn: Lena
Yrkesroll / titel: Egenföretagare inom massage och coaching
Arbetsgivare: Egen
Hej Lena! Berätta om ditt yrke, vad gör en coach?
- Jag driver ett eget företag inom hälsa sedan många år tillbaka. Till största del går det ut på att jag utför massage och genomför coachande hälsosamtal med mina kunder som vill förändra sin livsstil och förbättra sin hälsa.
Varför valde du att jobba med hälsa, massage och coaching?
- Jag har alltid varit intresserad av människors mående. Efter många års arbete inom förskolan kände jag att jag ville hjälpa mina dåvarande kollegor att hantera sin stress och må bättre överlag. Resten är historia!
Vad är för- och nackdelarna med ditt jobb?
- Fördelarna är att jag kan styra min vardag mycket själv, nackdelen är att jag ibland måste jobba extra utöver min egen verksamhet, jag vikarierar då inom förskolan.
Hur kan en vanlig arbetsdag som hälsocoach se ut?
- En bra dag träffar jag kunder och genomför både massage och coachande samtal, ibland endast det ena alternativet. De hälsosamtal jag har brukar gå ut på att vi tillsammans försöker identifiera vad som kan förbättras i kundens vardag och liv för att kunna få bättre övergripande hälsa, både fysiskt och mentalt. Vanligtvis träffar jag kunden vid upprepade tillfällen.
Vilka egenskaper är bra att ha när man jobbar som coach?
- Jag tror att man behöver vara inlyssnande, empatisk, stöttande, inbjudande och visa medmänsklighet, men utan att bli för privat.
Vad bör man tänka på innan börjar studera till samtalscoach?
- Jag har gått några olika korta utbildningar inom hälsopedagogik och massage, och några samtalscoach-utbildningar. Jag har fått med mig olika saker från alla utbildningar som sedan har utgjort grunden till de metoder jag använder i min egen verksamhet. Jag tycker att man innan man väljer utbildning ska tänka på att man inte behöver ha krav på att man ska kunna ha nytta av allt i utbildningen, utan att man kan se allt man gör i livet som en helhet som du sedan kan forma som du vill. Men en utbildning är en bra grund.
Vilka tips eller rekommendation vill du ge till framtida samtalscoach-studenter?
- Att arbeta med att hjälpa människor att få insikter om sig själva är så värdefullt. Rekommenderas verkligen!