Arbetsuppgifter
HR-koordinatorrollen är en dynamisk och givande position som erbjuder möjligheter att arbeta både strategiskt och operativt med företagets viktigaste resurs – dess människor. Med rätt egenskaper och kompetens kan en HR-koordinator göra en stor skillnad i ett företags framgång. Men vad innebär rollen som HR-koordinator. egentligen och vilka egenskaper är viktiga för att trivas och lyckas i yrket? Här går vi igenom allt som hör till rollen.
En dag i en HR-koordinators liv kan vara högst varierande. Dagen kan börja med ett möte med företagsledningen där man diskuterar aktuella rekryteringsbehov. Efter det kan HR-koordinatorn sätta sig ner med en anställd för en individuell utvecklingsplanering. Dagen kan också inkludera arbete med policydokument och riktlinjer, samt administration kring förmåner och kompensation.
Självklart inkluderar dagen även löpande arbete med att svara på frågor och hantera ärenden som rör personalen, allt från frågor om semester till arbetsvillkor. Några av de vanligaste arbetsuppgifterna inkluderar:
Rekrytering: Hålla koll på bemanning samt utforma och annonsera jobbannonser, intervjua potentiella kandidater samt genomföra anställningsprocessen.
Personaladministration: Hantera anställningsavtal, förmåner och personaldokumentation.
Kompetensutveckling: Identifiera och koordinera utbildningar och andra kompetenshöjande insatser samt hålla i utvecklingssamtal och ge feedback.
Arbetsrätt: Hålla koll på vilka regler och lagar man behöver förhålla sig till.
Konflikthantering: Din roll blir särskilt central i situationer där arbetsplatskonflikter uppstår, då din expertis möjliggör för dig att fungera som medlare och finna konstruktiva lösningar.
Arbetsmiljö: Att arbeta för en god arbetsmiljö genom att bland annat ta fram riktlinjer och policydokument.
Löneadministration: I vissa fall kan HR-koordinatorn även vara involverad i löneadministrationen.
Till skillnad från exempelvis en HR-assistent har du mer kvalificerade arbetsuppgifter och kommer fungera lite som en internkonsult där du ger stöd åt chefer runt om i organisationen.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som HR-koordinator är det viktigt att ha rätt personliga egenskaper. Här är några av de mest värdefulla:
Kommunikationsförmåga: Förmågan att kommunicera tydligt och effektivt, både skriftligt och muntligt, är av yttersta vikt.
Empati: Ett empatiskt förhållningssätt gör det möjligt att förstå och bemöta medarbetarnas behov och känslor på ett konstruktivt sätt.
Organisationsförmåga: Att kunna planera och organisera arbetet effektivt är centralt i rollen som HR-koordinator.
Problemlösningsförmåga: Att kunna identifiera problem och hitta praktiska lösningar är en viktig del av arbetsrollen.
Lön HR-koordinator
Vad du tjänar som HR-koordinator beror bland annat på vilken utbildning och tidigare erfarenhet du har. Enligt Jobted ligger löneläget för en HR-koordinator på ett genomsnitt av 40 000 kronor per månad före skatt. Siffran är ett genomsnitt och inkluderar alla kön, åldrar, utbildningsbakgrunder och sektorer. Observera att lönen kan variera beroende på vilken arbetsgivare du arbetar för, i vilken region du jobbar och huruvida arbetsgivaren använder sig av individuell lönesättning. Se Lönestatistik.se eller SCB för mer detaljerad lönestatistik.
Utbildning och karriärvägar
För att bli HR-koordinator krävs det oftast en relevant utbildning så att man har kunskap inom exempelvis personalvetenskap, arbetsrätt eller psykologi. Det finns också goda möjligheter för karriärutveckling inom HR-fältet, och med erfarenhet kan en HR-koordinator gå vidare till mer seniora positioner, såsom HR-chef eller HR-direktör.
Utbilda dig till HR-koordinator hos Distansinstitutet
Vår distansutbildning till HR-koordinator hålls av Nils Hallén, med mer än 30 års erfarenhet. Efter utbildningen kommer du kunna attrahera, rekrytera, utveckla, behålla och avveckla personal samt ha en inblick och förståelse för vilket ansvar arbetsgivare har gällande arbetsrätt, arbetsmiljö och administration.