Distansutbildning
Yrkesutbildning

PR-strateg

En PR-strateg kan hantera anseendet för en organisation eller en person genom bl.a. medierelationer och lobbying

Sandra Kastås
Ämnesexpert
  • 10 års erfarenhet från PR, kommunikation och marknadsföring
  • Kommunikationschef på Mensa International
  • Ordförande i Svenska PR-företagen

Yrkesutbildning PR-strateg

Allt detta kommer du att lära dig

  • Skapa strukturerade PR-planer 
  • Skriva engagerande pressmeddelanden och debattartiklar
  • Sälja in nyheter till företag och organisationer
  • Hantera kommunikationskriser på ett effektivt sätt
  • Påverka politiker genom lobbying
  • Skapa och hålla lyckade event
  • Förstå omvärlden och hur den kan påverkas
  • Skapa trygghet i mediehantering
  • Hitta och få nya kunder
  • Framkalla kreativitet i arbetet

Några ord från ämnesexperten Sandra

Syftet med denna utbildning är att du ska kunna gå rakt in i en roll som PR-strateg och känna dig väl förberedd och fylld med inspiration. Den lämpar sig bäst om du inte har tidigare erfarenhet från branschen. Kunskaperna du får kommer ge dig nytta både vid jobbansökningar och utveckling i din nuvarande roll. Det kan hjälpa dig att skapa mer synlighet både för ditt eget och andras varumärke.

PR, Public Relations, bygger på att skapa starka relationer mellan ett företag (eller en person) och media, allmänheten och kunder. Till skillnad från hur reklam vanligtvis fungerar så används PR på en mer strategisk nivå för att stärka ett varumärke och dess kommunikation på lång sikt.

Genom min erfarenhet vet jag hur viktigt kreativitet och försäljning är i det här yrket och du kommer få handfasta metoder runt detta som gör dig attraktiv för arbetsgivare och att du sticker ut i din framtida roll som PR-strateg. 

Läroplan

Kapitel 1
Definitioner och bakgrund
  • Introduktion
  • Vad är PR?
  • Vad är reklam?
  • Gränslandet mellan PR och reklam
  • Vad skiljer reklam ifrån PR?
  • Historia
  • Sammanfattning
Kapitel 2
PR-yrket
  • Introduktion
  • Det bästa med att jobba med PR
  • Hur ser en arbetsdag ut?
  • Olika yrkesroller inom PR
  • Vad kräver arbetsgivarna av en PR-strateg?
  • Den nya arbetsmarknaden och trender
  • Sammanfattning
Kapitel 3
Medielandskapet
  • Introduktion
  • Mediernas uppkomst och utveckling
  • Olika medietyper
  • Nya tidens opinionsbildare
  • Sammanfattning
Kapitel 4
Nyhetsvärdering
  • Introduktion
  • Att skapa en nyhet
  • Hur får man ut en nyhet?
  • Vad säger mottagaren?
  • Sammanfattning
Kapitel 5
PR-strategens verktyg
  • Introduktion
  • Branschord
  • Pressmeddelandet
  • Presskit och pressrum
  • Medielistor
  • Distribution
  • Omvärldsbevakning
  • Mäta resultat av PR
  • Egna kanaler
  • Sammanfattning
Kapitel 6
Målgrupper och budskap
  • Introduktion
  • Målgruppsanalys
  • Personas
  • Budskapsplattform
  • Budskap i bild
  • Sammanfattning
Kapitel 7
Kampanjer och pressevent
  • Introduktion
  • Hur skapar man en lyckosam PR-kampanj?
  • Hur skapar man ett lyckat pressevent?
  • Sammanfattning
Kapitel 8
Kriskommunikation
  • Introduktion
  • Krishantering
  • Medieträning
  • Hur förebygger man en kris?
  • Sammanfattning
Kapitel 9
Lobbying
  • Introduktion
  • Vad är lobbying?
  • Det politiska landskapet
  • Opinionsbildning
  • Sammanfattning
Kapitel 10
Sälj och kundhantering
  • Introduktion
  • Prospektering
  • Införsäljning
  • Säljmöte och uppföljning
  • Merförsäljning
  • Sammanfattning
Kapitel 11
Framtiden som PR-strateg
  • Introduktion
  • Hur blir man framgångsrik inom PR?
  • Sammanfattning

Före, under och efter

  • Före utbildningen

    Inga förkunskaper eller behörigheter krävs.
    Du behöver ha tillgång till en dator, läsplatta eller mobil med internet.
    Du behöver låna eller köpa följande litteratur:
    * Sveriges bästa PR av Peter Karaszi.

  • Under utbildningen

    Många av de 26 övningarna är utformade likt de arbetsuppgifter som PR-strateger och PR-konsulter utför varje dag för att förbereda dig på bästa sätt för ditt första jobb inom PR.

  • Efter utbildningen

    Utbildningen är utformad så att du ska kunna börja arbeta på en PR- eller kommunikationsbyrå direkt efter genomförda studier.

Frågor och svar
Här svarar vi på vanliga frågor om utbildningen

  • Hur lång tid tar utbildningen att genomföra?

    Materialet i utbildningen motsvarar två terminers studier. Pga det flexibla upplägget är det väldigt individuellt hur lång tid du som deltagare behöver för att slutföra utbildningen som består av 141 st moment.

    På Distansinstitutet behöver du bara studera när du själv känner att du är som mest mottaglig för nya kunskaper. Det finns inga deadlines eller fasta tider du behöver förhålla dig till. Du kan enkelt kombinera dina studier med t.ex. heltidsjobb eller föräldraledighet.

  • Vilken studietakt kräver utbildningen?

    Du väljer din egen takt. 1% eller 100% studietakt spelar ingen roll. Du kan lägga upp dina studier som det passar dig bäst.

  • Innehåller utbildningen några klassrumsträffar?

    Nej! Utbildningen innehåller inga träffar. Den är helt på distans för din bekvämlighets skull. Allt studiematerial finns tillgängligt för dig när du loggar in på lärplattformen.

6 recensioner

4.8 i snittbetyg
  • Karin J, Uppsala
    november 2019
    Nu kommer jag att våga söka praktik på byrå! Jag känner att jag har på fötterna för det +++++
  • Elin A, Hägersten
    augusti 2019
    Det jag förväntade mig, bra utb.
  • Lina R, Linköping
    juli 2019
    Överträffade mina förväntningar och gav mig all kunskap jag behöver i mitt arbete. Flexibelt och perfekt att kunna gå tillbaka till olika kapitel i efterhand. Fantastisk service och information, samt otroligt roligt! Rekommenderar varmt denna utbildning!
Se introduktionsvideo
  • Nöjd-kund-garanti
  • 64 st övningsmoment
  • Diplom efter genomförande
  • Certifikat efter godkänt arbetsprov
4.8 (6 recensioner)
Studietid:
Motsvarar två terminer
Tiden att genomföra de 141 momenten påverkas av förkunskaper och studievana.
Pris inkl. moms:
14 900 kr
Se introduktionsvideo
Köp utbildningen

Betala tryggt med

Vill du veta mer om utbildningen?

Fyll i dina uppgifter så ser vi till att du får all information du vill ha.