fbpx
Distansutbildning
Yrkesutbildning

PR-strateg

En PR-strateg kan hantera anseendet för en organisation eller en person genom bl.a. medierelationer och lobbying

Sandra Kastås
Ämnesexpert
  • 10 års erfarenhet från PR, kommunikation och marknadsföring
  • Kommunikationschef på Mensa International
  • Ordförande i Svenska PR-företagen

Distansutbildning till PR-strateg

Allt detta kommer du att lära dig

  • Skapa strukturerade PR-planer 
  • Skriva engagerande pressmeddelanden och debattartiklar
  • Sälja in nyheter till företag och organisationer
  • Hantera kommunikationskriser på ett effektivt sätt
  • Påverka politiker genom lobbying
  • Skapa och hålla lyckade event
  • Förstå omvärlden och hur den kan påverkas
  • Skapa trygghet i mediehantering
  • Hitta och få nya kunder
  • Framkalla kreativitet i arbetet

Utbildningens ämnesexpert Sandra Kastås

Syftet med denna distansutbildning är att du ska kunna gå rakt in i en roll som PR-strateg och känna dig väl förberedd och fylld med inspiration. Den lämpar sig bäst om du inte har tidigare erfarenhet från branschen. Kunskaperna du får kommer ge dig nytta både vid jobbansökningar och utveckling i din nuvarande roll. Det kan hjälpa dig att skapa mer synlighet både för ditt eget och andras varumärke.

PR – Public Relations bygger på att skapa starka relationer mellan ett företag (eller en person) och media, allmänheten och kunder. Till skillnad från hur reklam vanligtvis fungerar så används PR på en mer strategisk nivå för att stärka ett varumärke och dess kommunikation på lång sikt.

Genom min erfarenhet vet jag hur viktigt kreativitet och försäljning är i det här yrket och du kommer få handfasta metoder runt detta som gör dig attraktiv för arbetsgivare och att du sticker ut i din framtida roll som PR-strateg. 

Lycka till! /Sandra.

Utbildningens läroplan

Kapitel 1
Definitioner och bakgrund
  • Introduktion
  • Vad är PR?
  • Vad är reklam?
  • Gränslandet mellan PR och reklam
  • Vad skiljer reklam ifrån PR?
  • Historia
  • Sammanfattning
Kapitel 2
PR-yrket
  • Introduktion
  • Det bästa med att jobba med PR
  • Hur ser en arbetsdag ut?
  • Olika yrkesroller inom PR
  • Vad kräver arbetsgivarna av en PR-strateg?
  • Den nya arbetsmarknaden och trender
  • Sammanfattning
Kapitel 3
Medielandskapet
  • Introduktion
  • Mediernas uppkomst och utveckling
  • Olika medietyper
  • Nya tidens opinionsbildare
  • Sammanfattning
Kapitel 4
Nyhetsvärdering
  • Introduktion
  • Att skapa en nyhet
  • Hur får man ut en nyhet?
  • Vad säger mottagaren?
  • Sammanfattning
Kapitel 5
PR-strategens verktyg
  • Introduktion
  • Branschord
  • Pressmeddelandet
  • Presskit och pressrum
  • Medielistor
  • Distribution
  • Omvärldsbevakning
  • Mäta resultat av PR
  • Egna kanaler
  • Sammanfattning
Kapitel 6
Målgrupper och budskap
  • Introduktion
  • Målgruppsanalys
  • Personas
  • Budskapsplattform
  • Budskap i bild
  • Sammanfattning
Kapitel 7
Kampanjer och pressevent
  • Introduktion
  • Hur skapar man en lyckosam PR-kampanj?
  • Hur skapar man ett lyckat pressevent?
  • Sammanfattning
Kapitel 8
Kriskommunikation
  • Introduktion
  • Krishantering
  • Medieträning
  • Hur förebygger man en kris?
  • Sammanfattning
Kapitel 9
Lobbying
  • Introduktion
  • Vad är lobbying?
  • Det politiska landskapet
  • Opinionsbildning
  • Sammanfattning
Kapitel 10
Sälj och kundhantering
  • Introduktion
  • Prospektering
  • Införsäljning
  • Säljmöte och uppföljning
  • Merförsäljning
  • Sammanfattning
Kapitel 11
Framtiden som PR-strateg
  • Introduktion
  • Hur blir man framgångsrik inom PR?
  • Sammanfattning

Före, under och efter distansutbildningen till PR-strateg

  • Före utbildningen

    Inga förkunskaper eller behörigheter krävs för den här distansutbildningen.
    Du behöver ha tillgång till en dator, läsplatta eller mobil med internet.

  • Under utbildningen

    Många av de 26 övningarna är utformade likt de arbetsuppgifter som en PR-strateg och PR-konsult utför varje dag för att förbereda dig på bästa sätt för ditt första jobb inom PR.

  • Efter utbildningen

    Den här distansutbildningen är utformad så att du ska kunna börja arbeta på en PR- eller kommunikationsbyrå direkt efter genomförda studier.

17 recensioner

4.4 i snittbetyg
  • Mycket bra att det även var en bok då man blir tvungen att djupdyka. Också bra var att det var en stor brädd på teman.
  • Jag gav utbildningen 4 av 5 då den var bra men jag hade förväntat mig lite fler (och mindre) övningar som man fick feedback på.
  • Bra pedagogik och relevant innehåll som gjorde att det alltid kändes intressant. Önskan skulle vara att få följa med ett projekt från början till slut och se hela processen för en PR strateg.
Se introduktionsvideo
  • Nöjd-kund-garanti
  • Diplom efter genomförande
  • Certifikat efter godkänt arbetsprov
  • All litteratur ingår i priset
4.4 (17 recensioner)
Studietid:
Motsvarar två terminer
Tiden att genomföra de 141 momenten påverkas av förkunskaper och studievana.
Pris inkl. moms:
15 900 kr
Se introduktionsvideo
Köp utbildningen

Betala tryggt med

Vill du veta mer om distansutbildning till PR-strateg?

Fyll i dina uppgifter så ser vi till att du får all information du vill ha.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.