Distansutbildning
Yrkesutbildning

Kommunikatör

En kommunikatör arbetar med både strategisk och praktisk kommunikation på ett företag eller i en organisation

Petra Brohäll
Ämnesexpert
  • 10 års erfarenhet från kommunikation och marknadsföring
  • Kommunikationschef på Sveriges största marknadsföringskanal för utbildningsföretag
  • Populär och eftertraktad föreläsare och inspiratör

Distansutbildning till kommunikatör

Allt detta kommer du att lära dig

  • Leda kommunikationsprojekt på ett effektivt sätt
  • Skapa en strategi för digital kommunikation
  • Arbeta proaktivt med ett företags eller en organisations kommunikation
  • Skapa målgruppsanpassat kommunikationsmaterial
  • Producera tydligt presentationsmaterial
  • Hantera muntlig och skriftlig retorik på ett kraftfullt sätt
  • Producera texter för webben
  • Sätta samman och arbeta efter en kommunikationsplan
  • Analysera målgrupper, konkurrenter och omvärld
  • Förstå och behärska begreppet intervjuteknik
  • Arbeta med sökmotoroptimering (SEO) på en grundläggande nivå
  • Förstå innebörden av Storytelling samt skillnaden mellan Content Marketing och Native Advertising
  • Sätta S.M.A.R.T.:a mål

Utbildningens ämnesexpert Petra Brohäll

Som utbildad kommunikatör kan du arbeta både som kommunikatör, informatör eller redaktör. Den här spännande yrkesrollen innefattar en stor variation i arbetsuppgifter. Att arbeta med kommunikation är på de flesta arbetsplatser väldigt kreativt. Utöver en bra känsla för retorik, pedagogik och social förmåga bör en kommunikatör ha kunskaper om begrepp som kommunikationsplanering, omvärldsanalys och krishantering.

Eftersom rollen är så bred är också möjligheterna till arbete mycket goda för utbildade kommunikatörer då de flesta arbetsplatser idag har någon form av behov för kompetensen då man behöver ”nå ut genom bruset”.

Den här distansutbildningen ger dig en stadig grund att stå på inför din karriär inom kommunikation. Momenten du genomför i utbildningen är samma typ av moment och arbetsuppgifter som många kommunikatörer arbetar med dagligen oavsett om man är generalist eller specialist.

Om du vill arbeta både kreativt och strategiskt med kommunikation på en kommunikationsbyrå eller på en kommunikations- eller marknadsavdelning är det här distansutbildningen för dig!

Hälsningar Petra.

Utbildningens läroplan

Kapitel 1
Kommunikatören på företaget
  • Introduktion
  • Kommunikatörsrollen
  • Varför är feedback bra?
  • Magisk kommunikation
  • Sammanfattning
Kapitel 2
Analysarbete
  • Introduktion
  • Målgruppsanalys
  • Konkurrentanalys
  • Omvärldsanalys
  • Kapitelfrågor
  • Inspirationsklipp
  • Sammanfattning
Kapitel 3
Kommunikationsplan och varumärkespositionering
  • Introduktion
  • Kommunikationsplanen
  • Varumärkespositionering
  • Kapitelfrågor
  • Sammanfattning
Kapitel 4
Projektledning
  • Introduktion
  • Projektplanering
  • Mål och uppföljning
  • Att leda en grupp
  • Kapitelfrågor
  • Sammanfattning
Kapitel 5
Textproduktion
  • Introduktion
  • Texten
  • Tonalitet och Tone of Voice
  • Intervjun
  • Copywriting
  • Kapitelfrågor
  • Sammanfattning
Kapitel 6
Att arbeta som webbredaktör
  • Introduktion
  • Att skriva för webben
  • Webbredaktörens skrivhandbok - Kapitel 1
  • Webbredaktörens skrivhandbok - Kapitel 2
  • Webbredaktörens skrivhandbok - Kapitel 3
  • Webbredaktörens skrivhandbok - Kapitel 4
  • Webbredaktörens skrivhandbok - Kapitel 5
  • Sammanfattning
Kapitel 7
Sökmotoroptimering
  • Introduktion
  • SEO och SEM
  • Kapitelfrågor
  • SEO-inspo
  • Sammanfattning
Kapitel 8
Retorik
  • Introduktion
  • Scenskräck
  • Grundläggande retorik
  • Ett levande språk
  • Kapitelfrågor
  • Sammanfattning
Kapitel 9
Sociala medier
  • Introduktion
  • Hur ska man tänka?
  • Strategi och planering
  • Hantera kritik
  • Kapitelfrågor
  • Sammanfattning
Kapitel 10
PR
  • Introduktion
  • Vad är PR?
  • Nå ut med er kommunikation!
  • Låt dig inspireras av TED-talks!
  • Sammanfattning

Före, under och efter distansutbildningen till kommunikatör

  • Före utbildningen

    Inga förkunskaper eller behörigheter krävs för den här distansutbildningen.
    Du måste ha tillgång till en dator, läsplatta eller mobil med internet.

  • Under utbildningen

    Utbildningen fokuserar på praktiska moment som en kommunikatör arbetar med till vardags. Du kommer bl.a. få lära dig att skapa kommunikationsplaner, GANTT-scheman, presentationsmaterial och SWOT-, målgrupp, samt konkurrentanalyser.

  • Efter utbildningen

    Den här distansutbildningen är utformad så att du ska kunna börja arbeta på en marknads- eller kommunikationsavdelning direkt efter genomförda studier.

59 recensioner

4.2 i snittbetyg
  • Utbildningen var hela tiden väldigt intressant och rolig att följa, så det kändes skönt då det är 30 år sedan jag pluggade sist, vilket också gjorde att jag kände mig motiverad genom hela utbildningen!
  • Utmärkt utbildning med stor bredd. Kanske mer inriktad på marknadskommunikation och privat sektor än jag förväntade mig, men ändå användbar även om man siktar på jobba inom det offentliga (olika myndigheter och organsationer). Några inslag - poddar och klipp - borde uppdateras, eftersom vissa av dem nu har några år på nacken ... Läs mer
Se introduktionsvideo
  • Nöjd-kund-garanti
  • Diplom efter genomförande
  • Certifikat efter godkänt arbetsprov
  • All litteratur ingår i priset
4.2 (59 recensioner)
Studietid:
Motsvarar en termin
Tiden att genomföra de 113 momenten påverkas av förkunskaper och studievana.
Pris inkl. moms:
17 900 kr
Se introduktionsvideo
Köp utbildningen

Betala tryggt med

Vill du veta mer om distansutbildning till kommunikatör?

Fyll i dina uppgifter så ser vi till att du får all information du vill ha.