fbpx
Distansutbildning
PR-strateg

Utbildning
PR-strateg

En PR-strateg kan hantera anseendet för en organisation eller en person genom bl.a. medierelationer och lobbying.

Sandra Kastås
Ämnesexpert
  • 10 års erfarenhet från PR, kommunikation och marknadsföring
  • Kommunikationschef på Mensa International
  • Ordförande i Svenska PR-företagen

Distansutbildning till PR-strateg

Syftet med denna utbildning till PR-strateg är att du ska kunna gå rakt in i en roll inom PR efter genomförda studier och känna dig väl förberedd och fylld med inspiration. Den lämpar sig bäst om du inte har tidigare erfarenhet från branschen. Kunskaperna du får kommer ge dig nytta både vid jobbansökningar och utveckling i din nuvarande roll. Det kan hjälpa dig att skapa mer synlighet både för ditt eget och andras varumärke.

PR – Public Relations bygger på att skapa starka relationer mellan ett företag (eller en person) och media, allmänheten och kunder. Till skillnad från hur reklam vanligtvis fungerar så används PR på en mer strategisk nivå för att stärka ett varumärke och dess kommunikation på lång sikt.

Genom min erfarenhet vet jag hur viktigt kreativitet och försäljning är i det här yrket och du kommer få handfasta metoder runt detta som gör dig attraktiv för arbetsgivare och att du sticker ut i din framtida roll. 

Börja min distansutbildning till PR-strateg idag!

/Sandra Kastås, ämnesexpert på Distansinstitutet.

Utbildning till PR-strateg – Detta lär du dig

  • Skapa strukturerade PR-planer.
  • Skriva engagerande pressmeddelanden och debattartiklar.
  • Sälja in nyheter till företag och organisationer.
  • Hantera kommunikationskriser på ett effektivt sätt.
  • Påverka politiker genom lobbying.
  • Skapa och hålla lyckade event.
  • Förstå omvärlden och hur den kan påverkas.
  • Skapa trygghet i mediehantering.
  • Hitta och få nya kunder.
  • Framkalla kreativitet i arbetet.

Före, under och efter din utbildning

  • Före utbildningen

    Inga förkunskaper eller behörigheter krävs för denna utbildning till PR-strateg.
    Du behöver ha tillgång till en dator, läsplatta eller mobil med internet medan du studerar.

  • Under utbildningen

    Många av de 26 övningarna du stöter på under tiden du läser är utformade likt de arbetsuppgifter som en PR-strateg och PR-konsult utför varje dag för att förbereda dig på bästa sätt för ditt första jobb inom PR.

  • Efter utbildningen

    Den här distansutbildningen till PR-strateg är utformad så att du ska kunna börja arbeta på en PR- eller kommunikationsbyrå direkt efter genomförda studier.

Läroplan

Kapitel 1
Definitioner och bakgrund
  • Introduktion
  • Vad är PR?
  • Vad är reklam?
  • Gränslandet mellan PR och reklam
  • Vad skiljer reklam ifrån PR?
  • Historia
  • Sammanfattning
Kapitel 2
PR-yrket
  • Introduktion
  • Det bästa med att jobba med PR
  • Hur ser en arbetsdag ut?
  • Olika yrkesroller inom PR
  • Vad kräver arbetsgivarna av en PR-strateg?
  • Den nya arbetsmarknaden och trender
  • Sammanfattning
Kapitel 3
Medielandskapet
  • Introduktion
  • Mediernas uppkomst och utveckling
  • Olika medietyper
  • Nya tidens opinionsbildare
  • Sammanfattning
Kapitel 4
Nyhetsvärdering
  • Introduktion
  • Att skapa en nyhet
  • Hur får man ut en nyhet?
  • Vad säger mottagaren?
  • Sammanfattning
Kapitel 5
PR-strategens verktyg
  • Introduktion
  • Branschord
  • Pressmeddelandet
  • Presskit och pressrum
  • Medielistor
  • Distribution
  • Omvärldsbevakning
  • Mäta resultat av PR
  • Egna kanaler
  • Sammanfattning
Kapitel 6
Målgrupper och budskap
  • Introduktion
  • Målgruppsanalys
  • Personas
  • Budskapsplattform
  • Budskap i bild
  • Sammanfattning
Kapitel 7
Kampanjer och pressevent
  • Introduktion
  • Hur skapar man en lyckosam PR-kampanj?
  • Hur skapar man ett lyckat pressevent?
  • Sammanfattning
Kapitel 8
Kriskommunikation
  • Introduktion
  • Krishantering
  • Medieträning
  • Hur förebygger man en kris?
  • Sammanfattning
Kapitel 9
Lobbying
  • Introduktion
  • Vad är lobbying?
  • Det politiska landskapet
  • Opinionsbildning
  • Sammanfattning
Kapitel 10
Sälj och kundhantering
  • Introduktion
  • Prospektering
  • Införsäljning
  • Säljmöte och uppföljning
  • Merförsäljning
  • Sammanfattning
Kapitel 11
Framtiden som PR-strateg
  • Introduktion
  • Hur blir man framgångsrik inom PR?
  • Sammanfattning

17 recensioner

4.4 i snittbetyg
  • Mycket bra att det även var en bok då man blir tvungen att djupdyka. Också bra var att det var en stor brädd på teman.
  • Jag gav utbildningen 4 av 5 då den var bra men jag hade förväntat mig lite fler (och mindre) övningar som man fick feedback på.
  • Bra pedagogik och relevant innehåll som gjorde att det alltid kändes intressant. Önskan skulle vara att få följa med ett projekt från början till slut och se hela processen för en PR strateg.
Spela video
  • Nöjd-kund-garanti
  • Diplom efter genomförande
  • Certifikat efter godkänt arbetsprov
  • All litteratur ingår i priset
4.4 (17 recensioner)
Studietid:
Motsvarar två terminer
Tiden att genomföra de 141 momenten påverkas av förkunskaper och studievana.
Pris inkl. moms:
15 900 kr
Spela video
Köp utbildningen

Betala tryggt med

Vill du veta mer om denna utbildning till PR-strateg?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi därefter all information.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.