Att driva företag är sällan en dans på rosor, snarare en berg- och dalbana. Entreprenörskap kan betyda olika saker för olika människor, men att satsa på företagsutveckling kan vara hemligheten bakom att lyckas med sin verksamhet.
Affärsutveckling, som är ett annat ord för företagsutveckling, handlar om att ständigt förbättra och förädla dina arbetsprocesser, produkter och/eller tjänster för att kunna erbjuda dina kunder det bästa. Men det finns något som är ännu viktigare – nämligen företagets medarbetare. Här ger vi våra bästa tips på hur du kan gå tillväga om du ska satsa på företagsutveckling:
1. Rekrytera rätt personer
Oavsett om du säljer tjänster eller produkter i din verksamhet så är det människorna i företaget som utför och levererar arbetet som bygger relationer med dina kunder. Se till att dina medarbetare är bra personer med rätt värderingar, har tillräcklig kompetens, är villiga att lära sig nya saker och kan representera företaget på rätt sätt. Rätt person på rätt plats har de bästa förutsättningarna för att få verksamheten att blomstra.
Läs också: Plugga på distans och jobba samtidigt
2. Företagsutveckling genom utbildning
Se till att dina medarbetare får möjlighet att utbilda sig regelbundet för att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna inom din bransch. Det finns många sätt att kompetensutveckla din personal, en av dem är att erbjuda kompetensutveckling på distans. På Distansinstitutet erbjuder vi utbildningar på distans inom bland annat pedagogik, HR, administration och ekonomi.
PS. Du vet väl att Distansinstitutet erbjuder skräddarsydda företagsutbildningar på distans för bolag i behov av kompetensutveckling? Kontakta oss så tar vi fram en plan tillsammans!
3. Vårda dina kundrelationer
Upprätthåll en nära relation till dina kunder och lyssna noga på deras behov och önskemål. Bjud dem på lunch, initiera gemensamma workshops eller anordna en mässa eller föreläsning och se till att erbjuda dem ett mervärde som kund hos dig. Be dina kunder om feedback och förslag på förbättring i gengäld och gör det till en prioritering att verkligen utveckla företaget utifrån den feedback du får.
Om du kan få dina bästa kunder att bli dina ambassadörer och berätta för andra hur bra dina produkter eller tjänster är, så har du också skapat en fantastisk möjlighet att sälja ännu mer.
Varför är det viktigt med företagsutveckling?
Entreprenörskap och företagande handlar kanske för vissa om att följa en dröm och förverkliga en idé, medan det för andra handlar om att klara av att betala hyran. Oavsett drivkraft så är företagsutveckling något av det viktigaste du kan ägna dig åt som entreprenör för att du ska kunna stå ut i konkurrensen på företagsmarknaden. Om du inte ständigt utvecklar och förbättrar ditt erbjudande, kommer någon annan snart att göra det – och köra om dig.
Läs mer om Distansinstitutets utbildningar här.